Част 4
16. Не казвайте: „Не мога да ти платя, но ще получиш голяма публичност. ОК ?
Защо?
Дизайнерите не харесват така публичността, така както други хора, а и това не им плаща сметките. Специално фрииленсърите нямат ползите на традиционната заетост – те сами си плащат данъците и застраховките, самоосигуряват се, купуват оборудване и консумативи, поддържат домашния офис и т.н. Всички тези разходи ( да не говорим за редовните разходи за живот) трябва да се вземат под внимание, когато дизайнерите определят цената на труда си. Така че да работиш безплатно или срещу непарична компенсация просто не е опция.
17. Не казвайте: „След като сте готови с дизайна, ще имам неограничена поддръжка, нали?
Защо?
Много дизайнери поставят ограничение или определят такса за поддръжката, защото един проект теоретично може да няма край – винаги има нещо ново да се опита или да се направи малка корекция. Може да очаквате вашия проект да мине през няколко кръга на ревизия, това е нормално. Повечето дизайнери работят така, че работата му да е близо до „перфектна“ и да сте щастливи и доволни от крайния резултат. Не забравяйте, че дори за малките промени е необходимо време и колкото повече промени се искат, толкова по-дълго време е необходимо за изпълнение на проекта.
18. Не казвайте: „Колко ще струва моят(специален и много сложен) проект?“
Защо?
Отговорът на този въпрос не е толкова прост колкото си мислите и е различен за всеки проект(и за всеки дизайнер). Като аналогия ви даваме пример с дизайнера Дейвид Еийри, според който да попиташ дизайнер „Колко ще струва дизайнът?“, е все едно да попиташ агент на недвижими имоти „Колко струва една къща?“. Отговорът зависи от много неща и това е защото професът не е само „черно и бяло“. Повечето дизайнери биха искали да проведат по-задълбочена дискусия отностно проекта преди да определят цени. Фактори като, колко е сложен, колко бързо ви трябва, какви формати, къде и как ще печатате и много други, които определят цената. Затова, когато отивате при дизайнер, първо покажете всички детайли по проекта си преди да се стигне до цената.
19. Не казвайте: „Мога ли да ти пиша или обаждам по всяко време?“
Защо?
Никой – дори фрийленсарите или нощните птици – не следят денонощно своите работни мейл и телефон. Дизайнерите също имат разписание ( дори да работят от вкъщи по пижама ) и често работят с няколко клиента едновременно. Възможно е да няма как да се свържите с него по всяко време, но той ше се свържи с вас през работно време. Най-добре е да обсъдите с дизайнера работното му време и кога можете да се свържете.
20. Не казвайте: „Ти си експерта. Неможе ли да направиш някоя от твоите магии?“
Защо?
И да и не. Дизайнерите са ( или трябва да са ) експерти в създаването на красиви, функционални дизайни от насоките които вие сте им дали. Но както споменахме в предишните точки, трябва вие да се постараете да изгладите този процес.
Клиентите които комуникират, остановяват очакванията си предварително, и са готови да съдействат, получават най-добри резултати.
Дизайнерите със същите качества, имат повече доволни клиенти. Повечето дизаинери са повече от доволни да ви дават насоки по време на процеса и да отговарят на въпросите ви, все пак няма по-добра реклама от препоръката на доволен клиент.